Rušení Zdravotních ústavů v rozporu se zákonem

Poslanec Ludvík Hovorka píše premiérovi ČR Janu Fischerovi a  upozorňuje ho na opakované porušování zákona ze strany Ministerstva zdravotnictví

         POSLANECKÁ SNĚMOVNA PARLAMENTU ČESKÉ REPUBLIKY

Ing. Ludvík Hovorka

Sněmovní 4, 118 26 Praha 1

Tel: 257172085,  Fax: 257532219,

E-mail: hovorkaL@psp.cz,  WWW: http://www.psp.cz

 

 

Vážený pan předseda vlády

Ing. Jan Fischer, Csc.

Úřad vlády ČR
nábřeží Edvarda Beneše 4,
118 01 Praha 1

                                                                                                          V Praze 25.2. 2010

            Vážený pane předsedo vlády,

 

V návaznosti na mé četné interpelace na ministryni zdravotnictví i na Vás si dovoluji upozornit opakovaně na několikeré porušování zákona ze strany ministerstva zdravotnictví:

 

1)      Ministerstvo zdravotnictví rozhodlo od 1. 7 2009 o tom, že nadále nebudou očkovací látky skladovány a distribuovány do ordinací lékařů prostřednictvím krajských hygienických stanic a distribucí a skladováním bylo pověřeno konsorcium firem Phoenix – Avenier.

Tento postup je v přímém rozporu s § 47, který stanoví, že

 

k pravidelnému, zvláštnímu a mimořádnému očkování může zdravotnické zařízení použít jen očkovací látky, které zajistí příslušné orgány ochrany veřejného zdraví (§ 80 odst. 8).

2)      Ministerstvo zdravotnictví v přímém rozporu s § 86 ruší a slučuje zdravotní ústavy, které byly původně zřízeny zákonem v počtu 14. Ministerstvo se odvolává na schválený státní rozpočet, v němž si samo navrhlo snížit rozpočet na financování hygienických stanic, zdravotních ústavů a Státního zdravotního ústavu. Zaměstnancům jsou rozdávány smlouvy o ukončení pracovního poměru s příslibem, že s nimi budou uzavřeny smlouvy nové na jiných pracovištích. Často je na zaměstnance vyvíjen nátlak, aby na smlouvy přistoupili. Změna, ministerstvem popisovaná jako reorganizace a restrukturalizace má proběhnout k datu 1. 4. 2010. Paradoxně zdravotní ústavy, které hospodařily dosud lépe mají být zrušeny a zaměstnanci mají být přesunuti do ústavů, které hospodařili hůře. V případě ZÚ Liberec šla arogance až tak daleko, že ředitel ústavu požádal akreditační komisi o odnětí oprávnění k laboratorní činnosti a poté rezignoval na svou funkci. Je neuvěřitelné, co si ministerstvo v daném případě dovoluje. Ministerstvo v hygienické službě a zdravotních ústavech činí řadu změn bez transparentní přípravy a bez účasti odborné veřejnosti a v rozporu s platnou koncepcí oboru hygiena. Dochází tak k porušování § 86 zákona 258/2000 Sb., který stanoví, že:

(1)    K vyšetřování a měření složek životních a pracovních podmínek, výrobků, k vyšetřování biologického materiálu a k provádění biologických expozičních testů pro účely výkonu státního zdravotního dozoru a dále ke sledování ukazatelů zdravotního stavu obyvatelstva, monitorování vztahů zdravotního stavu obyvatelstva a faktorů životního prostředí a životních a pracovních podmínek, přípravě podkladů pro hodnocení a řízení zdravotních rizik a pro činnost orgánu ochrany veřejného zdraví jako složky integrovaného záchranného systému, k podílení se na provádění místních programů ochrany a podpory zdraví, jakož i k výchově k podpoře a ochraně veřejného zdraví a k poskytování poradenských služeb a dalších služeb na úseku ochrany veřejného zdraví se zřizují zdravotní ústavy se sídlem v Praze, Kolíně, Českých Budějovicích, Plzni, Karlových Varech, Ústí nad Labem, Liberci, Hradci Králové, Pardubicích, Jihlavě, Brně, Olomouci, Ostravě a ve Zlíně. Zdravotní ústavy jsou příspěvkovými organizacemi; funkci jejich zřizovatele plní Ministerstvo zdravotnictví. Zdravotní ústavy mohou v hlavní činnosti dále poskytovat závodní preventivní péči, specializovanou diagnostickou a ambulantní péči v oblastech mikrobiologie, imunologie, alergologie a parazitologie, provádět genotoxikologická a cytogenetická laboratorní vyšetření, vyšetření anti-HIV protilátek, referenční činnost, klinické hodnocení účinků léčiv, očkovacích látek a zdravotnických prostředků a ohniskovou dezinfekci, dezinsekci a deratizaci.

 

Jaké jsou důsledky této činnosti:

-          potlačování primární prevence a podpory zdraví v době, když se zhoršuje řada ukazatelů zdravotního stavu obyvatelstva (nárůst zhoubných nádorů, obezity, cukrovky atd.). Ministerstvo zdravotnictví klade primární prevenci za úkol neziskovým organizacím, přitom je naprosto nepřijatelné, aby stát rezignoval na svou roli v této oblasti.

-          Propouštění odborníků, potlačování kritiky vyvolané existenčními obavami pracovníků hygienické služby a zdravotních ústavů, nevhodná personální politika a ztráta důvěry zaměstnanců v  perspektivu oboru s následnými dopady do podceňování primární prevence a následnou neudržitelností rostoucích nákladů na léčbu některých onemocnění.

Proto si Vás, vážený pane předsedo, dovoluji požádat, abyste zastavil porušování zákona v obou zmiňovaných oblastech a nedovolil ministerstvu zdravotnictví učinit nevratné kroky v likvidaci zdravotních ústavů, což může mít za následek možná krátkodobé úspory, ovšem v budoucnu nekontrolovaný nárůst potřeby finančních prostředků na léčbu onemocnění, kterým by se dalo předejít důslednou primární prevencí.   

Děkuji Vám za čas, který jste věnoval mému podnětu.                                                      

                                                                                                          Ludvík Hovorka

Přílohy:

-          Výhrady k práci ministerstva zdravotnictví na úseku primární prevence a řízení hygienické  služby

-          Primární prevence nemocí hromadného výskytu a kvalita života

-          Vybrané části zákona 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví,  které ministerstvo navrhovalo ke změně